maandag 30 mei 2011

‘Het gaat weer om echt en vooral vers voedsel dat met liefde is gemaakt’

Bron: Vakblad Vers & Vers, mei 2011, door Ria Besseling.

Vershuys.com levert dagelijks ambachtelijk vers uit Brabant en Limburg aan de lokale klant. De onderneming wil dit jaar ook vers bezorgen in de Randstad en Gelderland. On-line samenwerken in vers is in opkomst. Dekkers: ,,Dit is een nieuwe markt, een nieuw product en een nieuw kanaal.”

Vershuys.com in Sevenum levert versproducten uit Brabant en Limburg. De bestelde producten worden de volgende dag bij de klant bezorgd door eigen versagenten. ,,Stipt bezorgen en service naar onze klanten vinden wij erg belangrijk,” vertelt directeur en internetondernemer Marwin Dekkers. Hij startte najaar 2009 Vershuys.com samen met Huub Heijer, voormalig oprichter van champignonbedrijf Heveco.

Inmiddels wordt het bedrijf gesteund door de provincie Limburg en enkele investeerders in de fruithandel. Tegenwoordig verwerkt het Vershuys tot 250 bestellingen per dag met een gemiddelde besteding van 50 euro. Het streven is om de omzet van rond zeshonderdduizend euro dit jaar te verdubbelen.



JAARROND AANVOER
Het aanbod van Vershuys.com bestaat uit fruit, groenten, zuivel, ijs, vlees, vis, brood, versspecialiteiten, lunches, maaltijden, menu’s, streekproducten, gebak en patisserie,
fairtrade koffie en thee, dranken en sappen en dagelijkse kruidenierswaren. ,,De klant verwacht van online aanbieders een compleet aanbod”, vertelt Marwin Dekkers. Het dc van Vershuys is gevestigd op Freshpark Venlo. Dit is een logistiek knooppunt in de aanvoer van regionale vollegrond- en glasteeltproducten, van fruit van de naburige fruitveiling en van buitenlandse versproducten.
,,Zo hebben we naast het aanbod van de seizoenen een gegarandeerde jaarrond aanvoer.”

DUURZAAM
Over de aanvoer van biologische en lokale duurzaam geproduceerde versproducten zegt Dekkers: ,,We proberen zoveel mogelijk zaken te doen met Milieukeurtelers. Verder besteden we aandacht aan verantwoord bezorgen. We combineren de bestellingen voor meerdere gezinnen in onze gekoelde Sprinter bestelbussen. Zo is  transportreductie een aspect van het verduurzamen van voedsel. Onze transportbewegingen zijn vele malen efficiënter dan de boodschappenrit met de auto van ieder gezin langs supermarkt, bakker en slager. Als we daar het vervoer van het versproduct van producent naar veiling, tussenhandel, inkooporganisaties, distributiecentra, winkel en consument bijtellen, wordt dit nog meer. Steeds meer gezinnen bestellen ook samen, zodat ze maar één keer service- en transportkosten betalen. Zo is een prijsvoordeel ook direct een milieuvoordeel.”

PUUR
Versonderneming Vershuys.com positioneert zich als een verser, maar niet duurder online alternatief voor de dagelijkse boodschappen in de supermarkt. De onderneming onderscheidt zich door herkenbaarheid van versproducten uit de regio. ,,De consument wil weten wat hij eet, hoe het product smaakt en wat de passie is van een versproducent om tot een puur en prachtig product te komen. Het gaat weer om echt en vooral vers voedsel dat met liefde is gemaakt,” ziet Dekkers. ,,Verswaren in de supermarkt zijn al snel negen dagen onderweg en worden dan nog thuis bewaard tot consumptie. Met internet borgen we dat de bestelling van vandaag dezelfde dag en nacht van onze versproducenten komt en de volgende dag in huis is,” aldus Marwin Dekkers.

PASSIE
Belangrijk in deze fysieke-online samenwerking in vers is allereerst de keuze van de versproducent. ,,Het moeten ondernemers zijn die producten in huis hebben met een onberispelijke versafkomst, ondernemers met pure passie voor hun product. Ze moeten enig gevoel hebben voor internet en een directe relatie met de kritische consument kunnen onderhouden.” Ook belangrijk is dat ondernemers die meegaan op internet reële verwachtingen hebben. Dekkers: ,,Dit is een nieuwe markt, een nieuw product en een nieuw kanaal. De startvolumes van ieder nieuw product liggen laag. Daarna kan het met een goede opzet snel gaan. Het is belangrijk om de klant uitgebreid te informeren over de herkomst en hem de juiste mogelijkheden voor kennismaken te bieden.”
Drie pijlers zijn volgends Dekkers belangrijk om in de toekomst als online versaanbieder succesvol te blijven: ,,Kwaliteit, assortiment en gemak/service. Wij besteden aan alle drie aspecten veel organisatieaandacht.”



NAAR DE RANDSTAD
Vershuys.com wil dit jaar vers gaan bezorgen in de Randstad en in Gelderland. ,,Wij willen daar bij versondernemers kleine distributiecentra openen. Op deze logistieke franchiselocaties worden vervolgens producten als vers brood en lokale streekproducten aan het Vershuys-assortiment toegevoegd. Onze versagenten verzorgen dan de bestellingen. De order picking blijft waarschijnlijk op Freshpark Venlo. ,,Zo maken we Brabants en Limburgs vers ook beschikbaar voor de consument elders. Er lijkt voor typische versproducten uit het zuiden emotioneel meer aandacht te zijn voor natuur, tijd en passie. Daarnaast is de industriële druk en vervuiling gevoelsmatig en ook rationeel minder in Zuid-Nederland,” meent de internetondernemer.

i] www.vershuys.com

PDF-link naar het artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten