donderdag 21 april 2011

Netwerk van servicepunten op platteland

Bron: De Limburger, donderdag 21 april 2011


SEVENUM – Vershuys.com, een bedrijf dat via internet verse groenten, fruit en kruidenierswaren levert, wil op het platteland een netwerk van servicepunten opzetten voor het ophalen van bestelde producten. De servicepunten moeten tevens gaan dienen als dorpsontmoetingsplek. 

Het eerste servicepunt wordt over twee weken geopend in gemeenschapshuis De Smetenhof in Lottum. Dat servicepunt is opgezet in samenwerking met de Zorggroep en is bedoeld voor de bewoners van de zorgwoningen in het dorp. Vershuys.com wil het servicepunt echter snel uitbreiden, zodat alle inwoners van Lottum er bestelde (streek)producten af kunnen halen.


Met de dorpsraad in Griendtsveen is het internetbedrijf in overleg om daar eveneens een servicepunt op te zetten. Uit dat dorp krijgt Vershuys namelijk al veel bestellingen die nu ook aan huis worden geleverd.
Verder denkt Vershuys aan servicepunten in onder meer Hegelsom, Castenray, Merselo, Broekhuizen en Kronenberg. „We willen de servicepunten onderbrengen bij plaatselijke ondernemers”, zegt Marwin Dekkers, commercieel directeur van Vershuys. „Tenminste, als die er nog zijn. Dan kun je denken aan een bakker of een schoenmaker. Daar kunnen de bewoners onze verse producten die via internet besteld zijn elke week ophalen. Voor de plaatselijke ondernemer heeft dat als voordeel dat hij de eigen bestellijsten daar ook uit kan delen, zodat de dorpsbewoners die bestelling een week later eveneens op kunnen pikken.”

Dekkers wil van de servicepunten meer maken dan een ophaalplek van groente, fruit en kruidenierswaren.
„Plaatselijke verenigingen of organisaties kunnen op tijden dat de bestellingen opgehaald worden, hun activiteiten aankondigen of toelichten”, meent Dekkers. „Daardoor wordt zo’n servicepunt tevens een ontmoetingsplek waar de dorpsgenoten elkaar treffen. Dat is goed voor de leefbaarheid in een dorp.”

Joke Steeghs, voorzitter van de dorpsraad in Griendtsveen, vindt de servicepunten een „mooi initiatief” van Vershuys.com. „Maar we zijn nog een beetje afwachtend”, zegt ze. „We hebben in Griendtsveen een dorpsservicewinkel gehad, maar die heeft het niet gered.” Volgens Dekkers is de oorzaak daarvan duidelijk: „De servicewinkel was te lang open en daardoor te duur en had te weinig producten.”

Verslaggever: Leon Janssen

Klik hier voor de PDF "Vershuys.com maakt netwerk van servicepunten op platteland"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten